När blir man stor?

•29/6-2010

Bonsoir, tout le monde!

Tänkte bara blogga lite snabbt nu innan jag ska krypa ner i sängen. Det blir inte så mycket skrivande för jag orkar inte de, men jag kan lova att de blir några låtar som går varma på min dator!

Tänkte bara sammafatta lite vad som hänt: Jag var med Frida på kakbuffé igår å de var as gott, tror att jag gått upp minst 1kg utan att överdriva, säkert mer...
Helgen blev till att slappa hemma, men i lördags åkte jag me mor å far upp till Leksand för att hämta lite grejjor å sen blev de fika i Tällberg, på klockargårdens kaffestuga! :)
Kommer inte ihåg så mycket mer av den förra veckan..

Idag:
Idag gick jag upp vid 10-tiden gjorde mig klar för att gå till tandläkaren. Var där mellan 12.45-12.48. Jag fick en bettskena att ha på nätterna för att inte pressa tänderna. Gick till mamma på jobbet för hon slutade klockan kvart över ett. Vi gick hem å tog ett dopp i badtunnan å solade lite. Klockan hann bli 5 så vi lagade en urgod Köttfärspaj. Jag kollade på Allsång på Skansen å efter de blev de ytterligare ett dopp i tunnan. När jag kom in upptäckte jag att filmen "The Lake House" (Huset vid sjön) gick på tv, så jag kollade på den. Å jag kan säga att när man sett en film, å den känns som att den är verkligen och man gråter då måste man ju bara gilla den.

Tips:

Se filmen, The Lake House

Åk till Tällberg, men inte när de just varit eller är nått evenemang, om ni bara ska fika.

Ät Kakbuffé om ni vill öka i vikt.

Lyssna på, blir några låtar (vissa har jag redan tipsat om)
 Calleth You, Commeth I - The Ark
 A Promise Broken - Asha Ali
 New Soul - Yael Naim
 Shark in the water - V Brown

Tror de var allt för ikväll, nu ska skenan in å jag ska sova. Men jag tror att jag kommer blogga lite imorgon å då blir det minnen, igen...

BTW, när ni ändå läser (ni som läser), måste få ställa frågan: När blir man stor?
Jag älskar att höra barn säga: När jag blir stor vill jag... Men nu har jag kommit på en följdfråga, när?

Take care! ♥

//Christoffer//

- A bicyclette

"Quand on partait de bon matin
Quand on partait sur les chemins
A bicyclette"
Yves Motand - A bicyclette

-Våra otroligt fina hyrcyklar-

Ja nu är de ju dags att ta å berätta lite om min underbara språkresa som tillbringades i Saint Malo (17/6) 20/6-7/7 -2009. Den började ju redan den 17/6 men då med tre dagar i Paris.

Som ni ser i ovanstående bild, så hade vi hyrt dessa fabulösa cyklar för typ 1200kr, men då fick man tillbaka 500 om cykeln var hel när man lämnade tillbaka den. Men de hör inte till historien. Det jag vill säga med bilden är att utan dessa hade vi inte klarat oss, vi cyklade säker nån mil varje dag, i ur å skur. Det är sånna fantastiska minnen som kommer fram med dessa bilder.

-Vi som hade picknick på "stranden" första dagen (20/6)-

Vi åt lunch vid "stranden" (som egentligen inte var någon strand) om vi skulle ha orkat gått typ 100 meter till upp bakom en krök hade vi hittat den s.k. "Piscinestranden". Men trevligt var det i alla fall!

-Den underbara solnedgången första kvällen (20/6)-

Detta är då min å Claras första kväll i Saint Malo, vi hade cyklat till stranden med Agnes och Frida och här står vi i ett samlat foto. Denna dag hade mycket hänt, det var inskrivning i skolan, man träffade alla och lärde känna dom.

-En vanlig kväll på Centre Nautique Stranden-

Ja, här är en bild på hur vi tillbringade de flesta av kvällarna, på stranden i en s.k. "Hippiering". Det här är ett kort på nästan hela gruppen, några saknar, jag ve inte varför, men kan vara för att t.ex. jag och Clara nyss kommit och vi är påväg mot ringen. Tror att några andra också var på väg eftersom vi precis ätit middag.

-En annan kväll vid hanmen-

Den här bilden tog efter att vi alla cyklat så fort vi kunde undan polisen. Vi alla hade bestämt att vi skulle träffas i en park som hette typ "Parc Belville" eller nått sånt. När vi kommer dig cyklar vi in i parken och börjar snacka å ha oss, skrattar å stojjar lite gör vi också, några gungar och några snurrar på nån lekplatssnurra. As kul va de. Tills, två poliser kommer fram och undrar hur vi kom in, när parken stängs klockan 8 på kvällen. Vi ser frågande på dom och dom berättar att vi nu brutit mot lagen för typ olagaintrång eller nått. Vi blir typ lite skrajja, för enligt reglerna får man inte bli polisanmäld eller nått för då blir man hemskickad. Men två ur gruppen lyckas snacka oss ur situationen och dom nöjer sig med att ta våra namn och adresser för att skriva en rapport och om vi gör nått mer så kommer dom anmäla de. Men det slutar med att de räcker med att två av oss skrev på deras papper och sen släpper dom oss. Då cyklar vi hit (bilen) och står ovanpå´en restaurang och kollar på solnedgången samtidigt som man hör trubaduren på restaurangen gå runt till borden och sjunger en vacker romantisk sång.

-Vänskap föds, och den kommer aldrig dö-

Bilden vet jag inte när den togs, men det var nog i sista veckan om jag ska gissa. Den här bilden symboliserar för mig i alla fall all den vänskapen som föddes och alla minnen som alltid kommer finnas kvar! Även om alla inte är med på bilden så finns ni alla i min själ. En vacker dag kommer vi alla att springa på stranden igen!

De var några minnen från resan som jag kan visa med bilder, och jag har ju en massa andra, som t.ex. alla toalettdamer som jag betalat några cent till och Carrefour får vi ju inte glömma!
Jag har massor kvar att berätta men om jag skulle skriva allt så skulle ni aldrig orka läsa det och nu är ju redan uttråkade så de räcker. Men till er alla från min underbara Saint Malo grupp JAG SAKNAR ER! ♥

Alla bilder är Clara Ruyters, http://clasha.blogg.se/

//Bise Christoffer//

p.s. ni från gruppen kan väl skriva en kort kommentar om ett underbart minne från resan d.s.

Trettiosjunde Inlägget - "I open my mouth and words come out, words come out like"

6/6-2010

Bonjour, tout le monde!

Idag blir de ett kort inlägg och ett inlägg som är på tok försent! Klockan är halv 12 och jag ska upp halv 5 imorgon för att jag ska med en buss halv 6 mot Avesta, för jag ska till skolan. Har dock sovmorogn, men eftersom man bor MITT UTE PÅ LANDET! Där de bara går tidiga bussar som slutar vid 21-tiden så får man anpassa sig... Men jag kan ju i alla fall sova på bussarna! (:
Helgen har varit sjukt kul, små kusinerna på besök så mycket lek å spring har de blivit... Men nu ikväll eldade pappa upp badtunnan så ett dopp i 38gradit vatten hann jag också med!
Tänkte bara ladda upp en liten bild bara för att pröva och så ska ni få ett låt tips så klart!
Imorgon blir de mer bilder å minnen om jag hinner och det blev bra med bilden.