Where we going I don't know...


11/8-2011

Today's special: Tankar, funderingar, bilder och musik. Välkommen att läsa!



- La Défense -

Hej på er alla!
Nu var det ett tag sedan jag skrev något igen men det är så svårt att hinna med när man jobbar. Jag tänkte skriva lite om Paris och sommaren idag.
Första veckan i Juli var jag ledig från jobbet för då åkte jag och min kära syster till den underbara staden PARIS, i Paris gick vi runt på gatorna, åkte båt på Seine, kollade in en massa monument och framför allt åkte metro och käkade GOD MAT! Jag fick tillfälle att öva på min franska i praktiken, efter som fransmännen inte precis är lika bra som Amerikanare på engelska.
Hur som helt så kom jag att tänka på att när vi står på tunnelbanan i en fullsmockad (stavning?) vagn så ser jag dessa "kostymnissar" som har setat på ett kontor hela dagen. Det har knäppt upp översta knappen på skjortan, dragit ned slipsen lite och sitter med sin bruna axelbansväska och läser ekonomisidorna i Le Figaro. Det är glada och längtar hem till familjen efter arbetsdagen. Jag kunde verkligen inte sluta att tänka på vad de gör när det kommer hem vid 7-8 tiden på kvällen. Jag fantiserade att det bytte om till lite mer casual och sedan åt de middag med familjen och busade med barnen. Hur som helst så verkar de inte som om det hade ett så "hemskt" liv som jag trott. Jag skrev ju i förra inlägget (30/6) att jag verkligen inte ville bli någon sådan, men det kanske inte verkar så dumt.... I alla fall inte i Paris! Kanske var jag lite för fördomsfull tidigare...



- Vy över Paris från Montmartre -

Hur mycket jag skulle vilja att man inte är fördomsfull så går det knappas, jag har ju nyss erkänt att jag själv är väldigt fördomsfull, men jag tror att jag förnekar det lite själv... Men om man tänker efter så är det ju nästan alltid så, dock tror jag att avundsjuka och fördomar hör ihop. Jag menar hur många kopplar inte ihop "rika" med en massa saker. Det är ju jätte vanligt att folk börjar tänka och tycka om personer bara för att det vet att det har pengar. Men hallå? Är pengar verkligen allt? I veckan har vi ju alla hört om den otroliga ekonomiskakrisen och börserna som rasar och faller samman. Men hur är det egentligen? Senast igår hörde jag att nästan alla världensländer har lånat pengar av varandra och det är det som orsakat börsnedfallet. Men då börjar jag tänka så här: Hur kan alla världensländer lånat av varandra? Om alla är skyldiga varandra pengar, så är det ju egentligen pengar som inte existerar... Eller tänker jag helt fel där?
Som i tisdags när jag står på en tågstation (någonstans i Sverige) och hör en man prata i telefonen om att hans kollega måste börja sälja fonder och aktier och hit och dit... Men varför? Varför? Alla tidningar skriver om börsen, alla pratar om börskrisen, alla vet att pengar behövs och de flesta har pengar så det klarar sig. Varför ska man då HELA TIDEN prata om pengar? Är det verkligen allt?



- Vy över taken i Montmartre, Eiffeltornet -

Nu måste jag få berätta om en sån där underbar upplevelse som jag varit med om igen. Jag satt på Gårds Caféet i Leksand och drack en kopp te och åt en smörgås, innan jag skulle till jobbet. Det var en torsdag och solen gassade, det var varmt och en vindpust strök sig förbi mina ben. När jag tittar upp mot Z-torget ser jag hur en dam sitter med en liten flicka och matar duvorna. Flickar är rädd för fåglarna och törs först inte slänga ned lite bröd till dom, men sedan börjar hon slänga ned mer och mer bröd. Till slut springer hon iväg mot Caféet och sedan vänder hon och springer mot fåglarna som i ett hav flyger iväg! Det var verkligen ett sånt där "Movie moment" som jag älskar. Flickan skrattar hej vilt innan damen reser på sig och tar flickan i handen innan det går vidare.
Jag kan fortfarande inte sluta önska att jag kunde få plocka ihop alla "Movie moment" som jag har samlat på mig och sedan göra det till mitt liv. Men vem vet, kanske är det någon som "plockat ihop" mitt liv, det är också en tanke jag inte kan släppa.



- Avenue des Champs Elysée -

Snart är det dags igen för ett dopp i det blå, nej då... Sommaren har varit så full av jobb och spännande saker att jag inte hunnit med att bada, träffa alla kompisar som jag vill träffa och planera nästa års Tågluff...
Men nu har jag ett helt år kvar till nästa sommarlov, och vad ska hända efter?
Snart är det dags för skolan igen vilket betyder följande:

• Körkort (på G)

• Projektarbete (Ingen aning!? HJÄLP!)

• 8 Veckors praktiken (Arlanda?)

• Beställning av studentmössa

• Balen

• Studenten

• The future = To be continued



- Pont d'Alexandre III -

Sist men inte minst kommer mina musiktips!



Il Fait Trop Beau Pour Travailler - Les Parisiennes  
En helt underbar låt som man blir på topp av, bara texten "Il fait trop beau pour travailler" (Det är alldeles för vackert för att jobba), och klippet måste ju ses, ett paket 60-tal, TACK!

Change of Seasons - Sweet Thing, en underbar låt som bara skriker ut American High School!

Pocket Full of Sunshine - Natasha Bedingfield, en awesome låt att bara glädjas till, kanske beror på titel?

Your Song - Ellie Goulding, en låt med värme att njuta till... Rösten och texten tillsammans med musiken...

Every Teardrop Is A Waterfall - Coldplay, en bra Coldplay låt, tror nästan att jag är lite utav en fransman..



Palais Royal - Musée du Louvre, Metrostation Paris -

Var bara tvungen att lägga upp denna härliga bild, tänk om hela Stockholm skulle var fyllt med roliga tunnelbanestationsnedgångar som i Paris istället för en vit skylt med ett blått T.

Nu hoppas jag att ni haft en god läsning och att ni kommenterar och svarar på mina frågor och funderingar!

Ha det bäst tills jag skriver igen!

//Christoffer//

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0