- Je suis un stagiaire suédois -

1/11-2010

Bonjour, tout le monde!

Hej hej hej, på er svennar! Nu är jag hemma igen, efter 3 helt obeskrivligt underbara veckor i frankrike. Det är ju inte långt kvar innan jag flyttar dit! Men i alla fall så gick allt jätte bra, stunderna har varit fyllda med skratt, gråt, glädje, ilska, stress, men för att summera allt så har det varit helt überunderbartfantastisktskitkul! Jag säger bara tack så hemskt mycket till mina otroligt snälla och duktiga lärare som hjälpt mig att få genomföra denna resa som varit mer än bara träna franska och servering! Skillnaderna på serveringsmetoder och serveringensgång är riktigt stora, hela bemötandet är helt annorlunda i frankrike där är det ofta som att man är hemma hos någon, för det är inte ovanligt att "le patron" kommer och slår sig ned vid bordet och pratar lite och för att inte glömma hela det dära med aperitif som inte ens finns i sverige, i frankrike är det de viktigaste att gästen får nått att dricka innan maten å oftast är det champagne.



- här är en bild på min arbetsplats under de 3 veckorna -

Det var alltså här jag gjorde min apu på "L'EPICURIEN Restaurant", det var en otrolig känsla varje dag att jobba och det var så sjukt overkligt på något sätt. Å jag måste säga att första veckan blev nog en besvikelse för de på restauragnen för allt var så förvirrande för mig! Jag själv blev också väldigt besviken på mig själv, det kändes verkligen som att jag inte kunnde något... Men det var en stor omställning må jag säga. Ett nytt land, ett nytt språk, en ny arbetsplats, nya människor och sen så blandades franskan med engelska. Så det blev liksom franska-engelska-svenska = Christoffer förstår, sen blev det tänka ut på svenska vad jag vill säga, översätta till franska och dom fattade inte försöka med engelska, det gick så dära. Det var verkligen tufft första veckan, men sen släppte det å jag fick "det stora ansvaret" att ta hand om tilltugget till aperitifen, men det lärde jag mig fort och det var fantastiskt kul. Det jag fick göra på restaurangen var att på morgonen städade vi i typ 3 timmar, sen blev det lunch och sen jobba över lunchen. Då stod jag i disken, bar ut tallrikar, borstade av borden, kompletterade bestick, dukade av, dukade om bord å sånt, lite alltmöjligt.



- så här såg ett bord för två ut -

Så jag hade långa arbetsdagar för jag jobbad två shift, det blev 09.30-15.00 sen 19.00-00.30, alla dagar i veckan utom söndag. Sen var jag ledig två dagar, men då kunde det vara typ lunch en dag å kväll en annan. Men det var verkligen något som jag önskar att jag kunde få chansen att göra igen, för gud vad kul det var! Nu ska jag inte snacka så mycket mer om det utan jag tänkte ge er lite bilder! :)



- I rondellen utanför mitt fönster åkte många roliga bilar förbi -



- Här har vi en av det många broarna, i tegel förståss. Jag var ju trotsallt i den "rosa staden" -



- Ännu en bro bild, men denna gång på gamla bron och man kan se Sainte-Cécile katedralen också -



- Jag var ju också där i solskenet -



- Alla säger ju att fransmännen inte gillar engelska, men det verkar ju bara till viss del stämma -



- Ja är man på landsbygden så är man, ett praktexemplar av hur husen såg ut, å banne den som glömde vindsluckorna -



- En bättre bild på Sainte-Cécile katedralen, som var STOR! -



- Vad är en resa till Frankrike utan crêpes med nutella? -



- E.Leclerc är det största köpcentret i stan, men det minsta i världen! -



-
En bild från Toulouse när jag var där, den staden är STOR! -



- I Toulouse åkte jag metro och gud vad jag har saknat den franska tunnelbanan -



- Toulose tågstation, som var överfylld med passagerare p.g.a. strejken... -



- Mitt fönster längst upp, kan säga att en väska på 20kg inte var så kul att släpa på! -



- Vyn från mitt fönster -



- Man har gula postbilar i Frankrike också! -



- Många hade samlats utanför gymnasiet för att delta i demonstarationen -



- En underbar dag för att ta en promenad i det fina vädret -



- Vad är en resa till Frankrike utan ost? -



- En bild från mitt lilla rum -

©Christoffer Andersson

Nu har ni fått en liten inblick i min resa och apu å jag hoppas att jag inspireat er också!

//Christoffer//

Kommentarer
Postat av: Agnes Walldén

Åh, vad mysigt det ser ut! Jag gillar den gröna bilen! Vill ha en sådan ;) du verkar iaf ha haft det bra,, Man kommer in i det ju längre man är borta och det är ju tur! :D

2010-11-03 @ 13:07:42
URL: http://agnesisabella.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0