"Suddenly I see, memories"

26/7-2010

Detta kommer bli ett "tråkinlägg" bara så ni vet.. Jag ska skriva lite minnen, men inte från Saint Malo utan från skolan å lite annat shit som hänt! Men ska börja med dagen.

Idag vaknade jag konstigt nog klockan 11.28, tror knappt att jag sovit så länge på över 5 år, för sist jag sov till efter klockan 11 var när vi kom hem från Turkiet, 2005 å då sov jag till klockan 17. Men i alla fall, så har vädret varit lite mindre kuligt idag så jag har suttit vid datorn. Tänkte börja läsa boken, Lyckan är en sällsam fågel av Anna Gavalda, men hann inte.. För jag å Mamma har typ rensat huset, vi har gått igenom en massa papper å en massa annat som vi hittat på vägen. Men de var faktiskt riktigt kul, jag har hittat mina omdömen från Förskoleklass och ända fram till idag. Man kan ju säga att dom har förändrats lite... Nu kan jag ju sitta still och färdigställa mitt arbete vilket jag inte kunde i f-klass. Haha, det är så kul med gammla minnen. Men jag tänker dra upp några här:

På mellanstadiet lärde jag känna dom s.k. "sotvretsbarnen", och där ibland Frida och Linnéa som är några av mina vänner. Jag kommer ihåg att vissa hade väldigt svårt för omställningen mellan Centralskolan och Sotvretsgården. Det var ju sån skillnad tyckte vissa. Det var olika spelregler på "fyrarutor", det var läskigt att gå i trappen upp från matsalen och ojj vad hemskt det var med alla nya som inte var sotvretsbarn. I alla fall verkade vissa ha svårt för omställningen, men jag kan ju inte säga nått eftersom jag var "Centralskolebarn". Men jag, Frida å Nea fungerar ju bra ihop har de ju bevisat! Och nu har vi många fina minnen tillsammans!

Vi gjorde teatrar i skolan där vi var i grupp, bland annat "Princess and the pea" och en annan som vi själva hittade på som hette "The Airplane". När den första skulle göras blev de bråk mellan mig och Frida för båda ville vara den så kallade "Maid", men tillslut beslutade våran lärare att Frida skulle få bli prins, Linnéa prinsessa, Douglas butler, Albin kung, Aziza drottning och jag maid. Jag hade två repliker och dessa var följande: "Yes, mam" & "TWENTY!".
Åren kom och gick och snart var de dags för de som kallades för Högstadiet, senare år 6-9. Jag började i klass 7A tillsammans med Frida och Linnéa. Det började en ny tjej som hette Clara också. Hon läste franska på sin förra skola, men ville inte göra de så hon ljög och sa att hon läst spanska. Men efter att hon varit på två spanska lektioner kunde jag övertala henne om att lämna spanska å komma med mig till franskan. Ja å vi vet ju alla vad som hände sen.. Åren gick och vi stod ut båda två i tre hela år, och en språkresa med!
Jag är glad att jag har dig Clara Alfrida Ruyter ♥

Annat från högstadiet är ju att vi fick kulturhuset klart så vi började ha musik därnere och de var ju så bra för de var så fräsch så man kunde gå på toaletten där också, å en dag fick Nea och jag se att de står ju på tyska på låsanvisningen till låset på dörren. Därefter var vår "tyskich" uppfunnen. Med ord som: "Uppfentagen", "Lechtischtagen", "Knechbajj", "Uppfen", "Nechten" och en massa andra ord!

När jag ändå pratar om kulturhuset och musiken så kan jag ju berätta om den gången jag blev slagen med en gitarr. (och för er som undrar så höll den, och jag också)
Kommer dock inte ihåg när det var, men jag vet att de var en dag med moln å kanske regn, för Joanna hade ont i huvudet. Joanna är en som jag lärde känna "via" Clara och vi har gått i samma klass sedan 7:an. Hon får alltid ont i huvudet när de är s.k. "dåligt väder" så jag tog min chans och dryga lite, men de gillade inte hon å inte hennes huvudvärk heller, så de resulterade i att hon tog gitarren som var ämad för att spela "Sweet home Alabama"  dock gick de inte så bra för Joanna eftersom hennes gitarr var upptagen med något annat.

I skolan är de långa korridorer och i dessa finns de bänkar efter väggarna och jag kommer ihåg en gång när vi sprang upp på bänkarna och sen satte oss på dem. Jag reste mig igen och hoppade lite på den och sen gick jag av för att Frida skulle testa, men istället för att bänken satt kvar i väggen så "trillade" den bort (milt uttryckt). Det var också den enda vi hade kvar utanför vårat klassrum eftersom 8:orna hoppat sönder vår andra och dom vägrade sätta tillbaka den. Så illa kvickt sprang vi ner till vaktmästeriet, och Frida förklarade att när vi kom upp låg bänken på golvet så hon konstaterade att någon måste hoppat eller skruvat bort den. Medans jag stod utanför och skrattade ihjäl mig! Men det drjöde inte länge innan bänken satt uppe igen. Och efter det vågade Frida Engström inte hoppa upp på nå fler bänkar. Men när det gått något år så skulle hon försöka igen, men de resulterade i att hon sprang rakt in i en lampa.

Nu kommer de bli ännu mera! Hoppas jag inte tråkat ut er än...
När sommaren äntligen kommit, eller i alla fall när våren kommit till det lilla samhället Skinnskatteberg, då invaderas Konsum av skolungdomar som ska köpa ett en liters glasspaket som dom sedan går med till charkdisken där dom delar paketet och stoppar i en sked i varsinn ända. Sen går dom två mycket nöjda ungarna till kassan och betalar en halva var. Ekonomiskt och gott, eller vad säger du Linnéa? Har vi köpt 50 sånna paket och sedan fajtat om vem som måste gå å dela? Sen rusar man tillbaka till skolan å har man käkat snabbt har man ätit upp innan skola, där det råder s.k. "Godisförbud". Eller vad heter de nu? Det kanske är en regel som säger: "Ät så mycket godis du vill, vi bryr oss inte så länge du inte slänger papper på golvet." Eftersom de är lätt att "smuggla" in godis men inte glasspaket, bestämde lärarna att glass är godis. Medans vi i Elevrådet bestämde att så är de inte. Så glass och tuggumi är inte godis. Vilket resulterade i att lärarna orkade knappt bry sig.

Nu tänker jag bara tacka, Clara, Frida, Azia, Joanna, Batrice, Rebecca å alla andra som förgyllt de 20 minutrarna av väntan på bussen från skolan.

Jag vill säga en sak till och den saker är att jag saknar Centralskolan, (nu mera Klockarbergsskolan) å min tid där. Jag skulle kunna skriva mycket mer, men det orkar inte jag göra å ni orkar inte heller läsa de!

Idag ska jag avsluta mitt bloggande med en länk till ett videoklipp som jag gärna tittar på för att inte glömma er underbara! ♥

http://www.youtube.com/bellakluck#p/u/8/lSnCtcSbPDY
 
i klippet får ni se: Mig (tomten, som hoppar), Melinda (som ligger i fågelbogungan), Joanna (som stirrar på Emil), Frida (som får veta att kameran spelar in så hon säger Bajs). Clara som filmar får ni dock inte se men ni hör henne snacka.
Filmen är Clara Ruyters.

Sakanar er enormt och till dig Frida vill jag bara säga: Trevlig Resa, vi SKA ses! Linnéa, ha de underbart i Skåne och jag hatar att vi alltid måste boka in tider att träffas, och jag hoppas vi snart kan ses! Glöm inte hörrenini, att vi ska ta vår cykeltur i sommar å sen om 2 år då smäller det! Europatrippen! ♥



-en trio består av tre!

//Christoffer//


Kommentarer
Postat av: Clara

puss på dig

2010-08-04 @ 16:46:49
URL: http://clasha.blogg.se/
Postat av: Alva

Det här är från FRIDA inte alva :) Hahahahaha fail att du har glömt att skria linnéas namn på dom personer som förgyllde din tid på centralskolan?? SKÄRPNING ;)

2010-08-09 @ 16:00:33
URL: http://amazingalva.blogg.se/
Postat av: Christoffer

Clara:

Det samma! <3



Frida (via Alvas identitet, p.g.a. lathet)

Om du läser hela sammanhanget ser du att de står om bussen, och så vitt jag vet åkte inte Neah buss i åttan å nian! :) Dessutom vet hon att hon förgyllde tiden ändå, för vi har pratat så mycket ändå! :)

2010-08-09 @ 16:24:55
URL: http://petitchrillis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0