Tjugonde Inlägget - Tillbaka i Dalarna

31/1-2010

Bonjour, tout le monde!

Börjar med att berätta om tågresan till Leksand...
(Om ni åker med SJ behöver ni inte läsa, hoppa till Andra stycket då!) 
Pappa skjutsade ner mig till tåget, för min "madre", som jag säger. Erbjöd mig att få en betald tågbiljett, så jag bokade en med 17.51 tåget. Då skulle jag vara i Avesta-Krylbo vid 18.29 och det var jag också. (så här långt funkar allt som de ska) Sen satte jag mig i väntsalen som var FULLPROPPAD! för STHLM:s tåget var försenat (inte konstigt när de är sj:s tåg) Sen kom de tillslut efter typ en kvart. Då var klockan strax innan 19-tiden. Då ropar dom ut: "SjAB:s Intercity tåg 0048 från Stockholm, Uppsala mot Borlänge, Mora med ordinare avgångstid 19.20 är cirka 10minuter försenat, alltså SjAB:s Intercity tåg 0048 från Stockholm, Uppsala mot Borlänge, Mora med ordinare avgångstid 19.20 är cirka 10minuter försenat" Ja, ja tänkte jag, tio minuter gör inget... Så fem i halv åtta gick jag ut på perrongen som nästan var öde! Då ropar dom ut: "SjAB:s Intercity tåg 0048 från Stockholm, Uppsala mot Borlänge, Mora inkommer om ca 10 minuter till spår 2". Varför blir jag inte förvånad? Tåget kommer och jag hittar den "nya" vagnen (dom som är svarta med vita "dörrfoder") ser en tom 4:a plats så jag tar den. Sätter mig och tar av mig ytterkläderna, upp med min bok och då hör jag någon som skriker: "JAG VILL SE SAMTLIGAS BILJETTER!"  så jag tar upp mitt busskort och leg, på en gång, bakom mig hör jag hur tågvärden bråkar med nån om att han inte har biljett med mera, sen kommer han till mig och han står as länge och tittar på mina två "plast kort" innan han säger, "du gick på vart?"  Jag: "Eh, här i Avesta-Krylbo" sen går han vidare, när han lämnat min vagn stannar tåget in, å jag tänker, tågmöte var de dags för nu. Men dom säger inget... Vi bara står mitt ute i ingenstanns och man ser inget utanför fönstret. Plötsligt kommer tågvärden "halvspringades" genom vagnen, tätt följt av en annan, till slut kommer det en till och då frågar Kvinnan som sitter på andra sidan "gången" "varför stannade vi och vart är vi?" Han svarar: "det är ett tåg möte bara och vi är i ......" nått på S var de enda jag hörde! Sen efter ca 20 min rullar tåget igen, då ber dom om ursäkt men en vagn längrebak hade gått sönder men dom ordnade felet. Sen rullade allt på som vanligt. Och vi kom till Borlänge strax innan halv nio. Sen åkte vi där ifrån vid kvart i nio. Vi han till Djurås innan tåget stannade igen! Då var de ialla fall tågmöte. Så vi blev kanske stående där i 15min eller nått. Kom hem till Leksand vid 20 i 10 bara EN timma försenad! Alltså SJ borde verkligen se över sitt företag! Dom är alltid försenade (eller ialla fall mer än 70% av gångerna som jag rest med dom), deras tåg är skruttiga (utom dom nya å fräscha svarta vagnarna som har samma stolar som X2000), personalen är oftast inte så serviceinriktade utan mer stressad och sen är de dålig information man får av dom också. Jag förstår att det kostar pengar att renovera och att de inte alla gånger är sj:s fel, men hur kan andra bolag klara sig mycket bättre då? Men om jag vore kvalitetsutvecklara eller nån annan som håller på med utveckling av företaget på SJ så skulle jag göra en undersökning av vad man eftersträvar för att fler ska resa med dom. För om jag hade kunnat valt att åka med nått annat borlag så hade jag gjort det. För jag verkligen ogillar SJ! Men nog om de nu, jag tror ni fattar att jag inte är nått stort fan av SJ!

Under resan så messade jag med Frida. Hon var inte på jätte topp, men de gjorde inget för jag muntrade upp henne lite. Hon och jag skrev mitt testamente för om jag skulle dö på tåget.
Såhär ligger det till:
Frida ska få min Seltorn och mina svarta Convers om jag har dom kvar. 
Sen blev de inte så mycket mer på det....
Vi kom bara in på att hon skulle sjunga på min begravning om jag inte dör efter henne. Och då sa jag att jag hade börjat övat rätt mycket på sjunga "I say a little pray for you"  som jag ska göra på Fridas bröllop och begravning om hon dör innan mig. (Det bestämdes för länge sedan, tror de var i 8:an) Och då sa hon då får du nog vänta lite.. o.s.v. men då sa jag vi kan ju gifta oss, så blir alla lyckliga, å så blev de! Hon började as garva. Men jag tyckte de var rätt så seriöst eftersom hon skulle få allt mitt (inkl seltorn-kannan och mina convers) och jag skulle få sjunga på hennes bröllop vilker också var mitt! ;) hahaha, ibland kan man bara såå sjukt kul!
Men vi får väl se hur de blir med bröllopet ;)

Kom hem sen till lägenheten sen vid 10 tiden å då kom Elin och Elin också som haft matcher i Linköping hela helgen. Vi snackade lite innan jag började plugga till Livsmedleskunskapen som vi ska redovisa på Måndag. Sen blev de sängen, när ögonen inte orkade vara öppna mer!

//Christoffer//

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0